LUKSUS: Kim Kardashian er kjent for å vise frem formuen sin i materialistiske ting.
LUKSUS: Kim Kardashian er kjent for å vise frem formuen sin i materialistiske ting. Foto: Reuters
Familien Kardashian er kjent for sin luksuriøse og prydelig levemåte, og er ikke beskjedne når det kommer til å vise frem formuene sine. Flere titalls millioner følger med på sosiale medier og på TV-programmet for å få med seg hva familien driver med.

Nå viser forskning fra London School of Economics (LSE) at bare 60 sekunders eksponering av programmer som fremmer de materialistiske verdiene i livet er nok for å minske følelsen av sympati ovenfor de som er fattige, skriver The Telegraph.

Rodolfo Leyva er doktor ved LSEs avdeling for medier og kommunikasjon, og sier at mennesker er naturlig materialistiske, men også veldig sosiale og pratsomme.

«Måten dette viser seg på kan variere ut i fra kulturen vår. Dersom det er mer vekt på det materialistiske som en måte for å bli glade, vil dette gjøre oss mer tilbøyelige til å være egoistiske og usosiale, og derfor mer usympatiske til de som er mindre heldige i samfunnet» skriver Rodolfo.

I forskningen ble 487 voksne mennesker vist fire forskjellige reklamer av luksuriøse produkter, fire bilder av kjendiser som holder dyre merkevarer og fire avis-overskifter om «fattig til rik-historier». En kontrollgruppe ble eksponert til mer nøytrale bilder, slik som reklamer av kollektiv transport, natur og overskrifter om dinosaurer.

Så ble begge gruppene spurt spørsmål som målte oppførselen deres mot rikdom og suksess, statlige fordeler og fattige folk. Resultatet viste at til og med bare en liten mengde eksponering av materialistisk media hadde en negative virkning på på om personene var negative til velferd ordninger eller at de støttet politikken mot ordningene.

TV-serier påvirker
Deltagerne ble også spurt om å følge med på ni forskjellige TV-programmer og der i blant annet X-Factor og Keeping Up With the Kardashians. De skulle også lese blader som viste reklamer av luksuriøse produkter, slik som Vogue og Cosmopolitan.

Resultatene viste at de som regelmessig fulgte med på programmer som X-factor og The Kardashians er mer sannsynlig til å ha et sterkere forhold til materialistiske ting, og være med negativ til velferdsordninger. 

«Keeping Up With the Kardashians og X-Factor er programmer som er full av materialistiske mediemeldinger (materialistic media messages). Disse er laget for å få publikum fanget inn i den glamorøse verden av rikdom og kjendiser, og har potensiale til å fungere som et verktøy til materialistiske verdier og oppførsel» avslutter Leyva.


Flere kanaler