SVERGER TIL 747: Fra landingen i El Salvador i mars.
SVERGER TIL 747: Fra landingen i El Salvador i mars. Foto: Reuters
Da band og crew landet i Florida tidligere i år forklarte vokalist Bruce Dickinson at de måtte oppgradere fra 757-modellen til 747 for å få plass til alt:

"The 757 is just not big enough for what we've got in mind in terms of a show. So what we've got on board at the moment is the stage show."

Det er altså noe stort som er på vei til Norge, og skulle det være noen tvil, vokalisten sitter selv i cockpit!

Dickinson
AVGANG: Vokalist Bruce Dickinson flyr til Norge Foto: Afp


Presidentflyet
Navnet som turnèflyet til Iron Maiden er bygget på er av samme grunnmodell som Air Force One. Men disse, som består av to 747-200B, er spesielt konfigurert og svært tilpasset. Det krever sitt å styre et land fra luften, så her er det plass til et mye større mannskap, enn "Ed Force One" som har fokus på utstyr. 

Oppgradering på gang
Dagens Air Force One har vært benyttet siden 1990 og trenger en oppgradering. Og Boeing er i gang med 3 stk. 747-8 hvor den første skal leveres allerede til neste år. Hvem som skal ta det i bruk får vi vite når valget er avgjort i november. 

 
ObamaAirForceOne
SVERGER TIL 747: President Barack Obamas arvtaker får også fly Boeing i fremtiden. Foto: Afp

Cleared for landing
Det påmalte flyet med maskoten "Eddie the head" påmalt halen har vakt oppsikt over hele verden når det har gått inn for landing. Med rutenummer ABD666 skal de lande kl. 16.55 på Oslo Lufthavn Gardermoen i dag, mandag. To dager før konserten i Telenor Arena.

"The Book Of Souls"-World Tour har stort sett vært utsolgt over hele verden der bandet har opptrådt. Turneen startet i slutten av februar og skal holde på til 4. august i år. 36 land skal da være unnagjort, inkludert Oslo.

Billettløs?
P6 Rock har igjen et par billetter til konserten. Få med deg P6 Morgen på konsertdagen for muligheten til å vinne!


Få et innblikk i Ed Force One her:




Flere kanaler