MISTER SEERE: Fredrik Skavlan har fått en tøff start på TV2-høsten.
MISTER SEERE: Fredrik Skavlan har fått en tøff start på TV2-høsten. Foto: NTB scanpix
Fredrik Skavlans overgang til kommersielle TV2 har så langt ikke vært noen stor suksess for kanalen.

Den tidligere fredagskongen samlet 440.000 seere på premieren, noe TV2 sa seg fornøyd med. En uke senere var seertallene sunket til 385.000 - men virkelig ille ble det sist fredag, da programmet mistet ytterligere 100.000 seere.

– Skal bygge det over tid
TV2s pressetalsmann Jan Petter Dahl bekrefter overfor NTB at forrige program bare hadde 288.000 seere.

Dermed har 152.000 TV-tittere forsvunnet på bare et par uker. TV2-ledelsen er imidlertid opptatt av de totale tallene.

– Så langt har nær 500.000 seere sett de to første episodene av «Skavlan», enten direkte, i opptak eller via TV 2 Sumo. Vi skal bygge programmet over tid og kommer til å fortsette å eksperimentere med «Skavlan» digitalt i ukene som kommer, sier programdirektør Trygve Rønningen til Kampanje.

En ikke ubetydelig trøst for TV2 er også at både «Idol» og «Skal vi danse» økte sine seertall sammenlignet med forrige uke.


Lindmo i siget
For NRK og Anne Lindmo har høsten startet meget sterkt.

Talkshowet, som ble flyttet fra lørdag til fredag da «Skavlan» forsvant til konkurrenten, økte fra 736.000 til 790.000 seere den siste uken.

Mest sett i forrige uke var «Nytt på nytt», med 989.000 seere.

lindmo
LEVERER: Anne Lindmo nærmer seg 800.000 seere. Foto: NRK

Flere kanaler